Monday, November 1, 2010

Tiba Masanya, Pejuang Usno Bersama PAS




Batu Sapi
- Dewan Pemuda PAS Sabah mengajak kepada semua ahli Usno yang masih teguh memperjuangkan masa depan perjuangan umat Islam di Sabah agar keluar dari Umno dan berganding bahu bersama PAS untuk merealisasiakn cita-cita yang sama, kata Ketua Penerangan Pemuda PAS Sabah Salman Amin.

Sejarah telah membuktikan perjuangan awal Usno sejak ia ditubuhkan telah banyak memberikan sumbangan besar kepada perkembangan umat Islam di Sabah.

Penubuhan USIA yang ditubuhkan oleh Tun Datu Mustapha yang masih berperanan hingga ke hari ini menjadi salah satu bukti kesungguhan beliau untuk memartabatkan Islam di bumi Sabah ini.

Malangnya kata Salman, kemasukkan Umno yang dijangka boleh menjadi rakan untuk membantu umat Islam di Sabah bertindak sebaliknya dengan mengambil kesempatan ini untuk mematikan inspirasi perjuangan rakyat Sabah.

"Ketika itu rakyat di Sabah mungkin terpedaya dengan Islam yang ada pada Umno padahal, ia tidak menggambarkan jatidiri seorang muslim sebenar mengikut Al Quran dan Sunnah"

Kita boleh lihat kesannya sehingga ke hari ini, betapa kefahaman Islam di Sabah masih di tahap yang rendah kerana pemimpin-pemimpin Umno tidak serius membela nasib umat Islam sebaliknya sibuk mengaut khazanah kekayaan bumi Sabah, kata Salman.

"laporan daripada Ngo-Ngo Islam yang masuk ke kampung-kampung mengatakan hampir 30 buah kampung di pedalaman Sabah berisiko tinggi terdedah kepada murtad. Malah di Sabah ada satu istilah iaitu 'kawasan selamat untuk murtad'.

Umno sampai bila-bila tidak akan jadi pembela kepada umat Islam selagi dasar perjuangannya yang bersifat perkauman dengan cuba berselidung disebalik wajah Islamnya"

"Kita boleh lihat sendiri keadaan umat Islam di Batu Sapi yang begitu daif dari sudut pembangunan walaupun begitu setia menyokong Umno selama ini, tambah Salman.

"Walaupun terdapat beberapa jabatan-jabatan yang ditubuhkan oleh kerajaan untuk menjaga hal ehwal umat Islam tetapi ruang lingkup gerakerjanya telah di kawal sepenuhnya oleh pemimpin umno sehingga membantutkan usaha jabatan-jabatan tersebut untuk membantu secara lebih meluas"

Ini terbukti kata Salman, apabila ramai dikalangan para ustaz tidak dibenarkan menyatakan pendirian mereka malah ramai juga yang diperkudakan agar tindakan pemimpin Umno dilihat mendapat sambutan dari badan-badan agama walaupun bertentangan dengan Islam.

"Berbeza dengan Islam yang diperjuangkan oleh PAS yang menjunjung tinggi al Quran dan Sunnah dan menjadi dasar perjuangannya seperti yang tercatat dalam perlembagaan PAS"

"Bukti keazaman PAS untuk memartabatkan Islam tidak mengira bangsa dan keturunan boleh dilihat di Kelantan dibawah pentadbiran Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat"

"Islam yang diperjuangkan oleh PAS tidak pernah berubah walaupun ada dikalangan pemimpin PAS yang dipenjara malah ada yang dibunuh oleh kerajaan yang zalim dibawah pentadbiran Umno-Bn, ujar Salman.

"Istilah PAS parti semenanjung tidak wujud sebenarnya kerana sepertimana Islam yang pernah menguasai 1/3 dunia tidak ada istilah Islam arab, Islam parsi atau Islam eropah kerana semuanya bernaung dibawah sebuah sistem keadilan Islam"

Justeru kata Salman, cukuplah keikhlasan Tun Datu Mustapha yang dikhianati oleh pemimpin Umno kononnya untuk membantu Usno memartabatkan umat Islam di Sabah menjadi satu sebab mengapa pejuang-pejuang Usno perlu bersama dengan PAS bermula di Batu Sapi ini.

1 comment:

  1. Tahnia, Pakatan Rakyat Batu Sapi, kerana, mempunyi Blog sendiri, semuga ramai lagi di setiap Daerah di Sabah dari Pakatan Rakyat mempunyi Blog, agar dapat sama2 kita memberi penerangan kepada Rakyat Sabah, bertapa zalim nya UBN.

    ReplyDelete